Monday, December 6, 2010

MY JOURNEY TO istanbul - DAY 2

hye2 . pejam celik,pejam celik dah hari ke-2 .wahh. . okeyy..
perjalanan hari ini kami nak pegi tgok BLUE MOSQUE, HAGIA SOPHIA MUZEUM, TOPKAPI PALACE MUZEUM.

Blue Mosque nie, kalau dilihat dari luar, tak nampak biru pn ,tapi bila masuk dalam, seyess biru . kalau nak masuk dalam, kita kena bukak kasut then letak dalam plastik yg disediakan .








Sancta Sophia atau Sancta Sapientia) merupakan satu bangunan muzium di kota Istanbul. Bangunan ini sering dianggap sebagai bangunan yang teragung dan tercantik di dunia. Hagia Sofia dibina sebagai Gereja Besar Kristian Ortodoks tetapi diubahsuai menjadi masjid agung oleh kerajaan Turki Uthmaniyyah pada tahun 1453. Kerajaan Republik Turki telah menjadikannya sebagai muzium pada tahun 1935.
Pada suatu ketika dulu, ia pernah menjadi GEREJA, kemudian MASJID, dan akhirnya menjadi muzium.









last tempat yg kami g melawat ialah Topkapi Palace . Tempat nie besar sgt sgt . Nama pun palace kan .
Memang zaman dulu-dulu org dia besar2 eh ?
kat sini ada tunjuk pedang Nabi Muhammad S.A.W ,pedang rakan-rakan nabi, barang penggunaan harian mereka di istana nie. semua benda macam mangkuk,cawan semua disalut dgn emas permata . memang cantek la . tapi sayangnya camera is not allowed ! hee~









5 comments:

  1. fuyoo...lg besh...rupa2nya ang lg rendah dri hanif eh..hehe...

    thankz la bwk ak ronda2 kt cni...eheheh

    ReplyDelete
  2. umar : haha . ole2 belum beli lg. baru g jalan2 :)

    khai : diamlah ! hehe . aku pling pendek kot antra 3 org kami :(
    sama2 khai ! :)

    ReplyDelete
  3. she always short khai..=)

    ReplyDelete